DOI: https://doi.org/10.36719/2706-6185/25/44-47

Lala Hamidli

National Aviation Academy

lala_hamidli@yahoo.com    


IMPACT OF TRAUMA ON LANGUAGE ACQUISITION



Abstract

Trauma is like an emotional shock – an experience that is too overwhelming to process during or immediately after the traumatic event or situation.  Normally, with support and over time the person naturally recovers from the trauma and can integrate their traumatic experience as part of their personal history. The trauma becomes a memory that can be thought of and described. When someone is traumatized as in PTSD, instead of a conscious memory the trauma continues to exist in the present as physical sensations, such as fear, panic, and rage. The person may not be able to connect these feelings to anything that has happened. Such disturbing sensations and feelings become a threat in themselves, so all aspects of everyday life are organised to avoid situations that may trigger them.  Trauma during the early years can be particularly damaging because the child’s brain is not fully developed. Therefore, the natural development process can also be disrupted and distorted.  Trauma alters patterns in the brain. Chemicals such as adrenaline and cortisone are produced in excess, initially as a necessary survival response, i.e. to prepare a person’s body to take flight from the threat. Trauma that is repeated over time, often in many different forms, such as physical, emotional and sexual abuse, as well as neglect – becomes what is known as complex trauma. This can have a profound effect on a child’s psychological, biological and social functioning.

Keywords: trauma, language learning, stress, second language, acquisition


Lalə Həmidli 

Milli Aviasiya Akademiyası

lala_hamidli@yahoo.com  


Travmanın dil mənimsənilməsinə təsiri


Xülasə

Travma qəza, zorlama və ya təbii fəlakət kimi dəhşətli bir hadisəyə emosional reaksiyadır. Hadisədən dərhal sonra şok və inkar xarakterikdir. Daha uzunmüddətli reaksiyalara gözlənilməz emosiyalar, geri dönüşlər, gərgin münasibətlər və hətta baş ağrısı və ya ürəkbulanma kimi fiziki simptomlar daxildir. Bu hisslər normal olsa da, bəzi insanlar həyatlarını davam etdirməkdə çətinlik çəkirlər. Psixoloqlar onlara emosiyalarını idarə etməyin konstruktiv yollarını tapmağa kömək edə bilər. Travmatik təcrübələr keçirmiş tələbələr öyrənmə çətinlikləri ilə birbaşa əlaqəli olan narahatlıq, zəif konsentrasiya və yaddaş problemləri kimi simptomlarla qarşılaşa bilərlər. Horsman təklif edir ki, pedaqoqlar travmatik təcrübələr keçirmiş şagirdlərin müəyyən edilməsinə diqqət yetirməkdənsə, bütün tələbələr üçün öyrənməni daha təhlükəsiz etmək üçün yollar tapırlar. Aşağıdakı tövsiyələr ESL müəllimlərinə təhlükəsiz və məhsuldar öyrənmə mühiti yaratmağa kömək etmək üçün nəzərdə tutulub.

Açar sözlər: travma, dil öyrənilməsi, stress, ikinci dil, qavrama




MƏQALƏNİ YÜKLƏ [309.48 Kb] (yüklənib: 13)


Baxış: 207
Redaktə et
Ünvan:
AZ1073, Bakı şəh., Yasamal r-nu,
Mətbuat pr., 529-cu məhəllə,
“Azərbaycan” Nəşriyyatı, 6-cı mərtəbə
Tel.: +994 50-209-59-68
        +994 99-808-67-68
        +994 12-510-63-99

© 2019 AEM
E-mail: info@aem.az